Modul BMM3105
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer.
Hasil Pembelajaran
1. Menggunakan internet, laman web,
pembelajaran secara dalam talian dan luar talian; model
perpautan dalam penyusunan bahan, dan
perpautan antara bahan.
2. Memilih bahan internet untuk pengajaran
dan pembelajaran.
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam
talian.
5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam
internet, alat pengarangan, animasi dalam
persembahan, dan cakera padat pembelajaran
dalam p&p bahasa Melayu.
6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa
Melayu secara sidang video.
Sinopsis:
Kursus ini menjelaskan penggunaan internet,
pemilihan bahan internet, laman web, dan papak
pembelajaran, perpautan dalam penyusunan
bahan, perpautan antara bahan, pengeditan
bahan pengajaran secara dalam talian; penggunaan bahasa Melayu dalam
bahan internet,
simulasi pengajaran bahasa Melayu secara
sidang video, penggunaan alat pengarangan,
animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan
CD pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu.
Tajuk kursus:
Tajuk Kandungan Jam Catatan
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
Menggunakan web, video, audio, dan imej
Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai
untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
Menyimpan bahan dalam bentuk fail
internet dan katalog internet.
2 Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa
Melayu
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio,
video, grafik dan teks.
Mengumpul bahan daripada internet ke
dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
Amali
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
Memuat turun garis panduan dan etika
penggunaan internet
Memindahkan garis panduan dan etika
Modul2
Tajuk Kandungan Jam Catatan penggunaan
internet dalam bentuk brosur dan PowerPoint
4
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Memilih bahan sastera
Memilih bahan tatabahasa
Memilih bahan bidang ilmu lain
5 Membina dan Menggunakan Tapak, Laman Web
Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa
Melayu
Prosedur pembinaan tapak pembelajaran
bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu
Prosedur pembinaan laman web pembelajaran
bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu
Membina dan menggunakan tapak
pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
Membina dan menggunakan pakej Tutorial
Pembelajaran.
Modul
dan Amali
6 Membina dan Mengaplikasikan Struktur Perpautan
dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
Struktur Linear
Struktur Rangkaian
Modul
7 Mengaplikasikan Model Pemprosesan
Maklumat dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa
Melayu
Bengkel model pembinaan pemprosesan
maklumat
Mengaplikasi model pemprosesan maklumat
dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran.
Membina bahan.
Amali
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
Melaksanakan simulasi pengajaran dalam
talian.
Melaksana simulasi pengajaran dalam
talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan
tapak pembelajaran
Amali
9 Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara
Dalam Talian Menjadi Brosur, News Letter,
dan Kad Pengumuman
Prosedur pengeditan
Prinsip pengeditan
Modul3
Tajuk
Kandungan Jam Catatan
Melaksanakan pengeditan
Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran
bahasa.10 Membina Bahan Video dan Audio Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa
Melayu
Menentukan peringkat pengajaran dan
kemahiran bahasa
Menentukan prinsip pembinaan bahan video
dan audio
Membina bahan video dan audio
Menggunakan persian audio untuk
pengajaran kemahiran mendengar bertutur dan membaca.
6
Modul dan \Amali
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
Konferensi secara dalam talian
Mengadakan sidang video untuk
mengajarkankemahiran mendengar bertutur, membaca, dan
menulis.
6
Amali
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
Menggunakan alat pengarangan dalam
mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa
Melayu sekolah rendah
Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan
6
Modul
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
Menggunakan animasi perkataan dan objek
PowerPoint
Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan
menggunakan animasi daripada Internet
Memanipulasi animasi dalam persembahan
6
Amali
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
Meneroka dan mengklasifikasikan cakera
padat
Memilih cakera padat pembelajaran bahasa
Melayu
Menggunakan cakera padat dalam aktiviti
pengajaran
6
Amali
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
Mengadakan seminar
Mengadakan pameran
Amali
JUMLAH 90
Untuk penjelasan lanjut, sila hubungi: 4 Lokman
Abd Wahid IPG Kampus Bahasa Melayu
Lembah Pantai, 59990 Kuala Lumpur
lokmanibmm@yahoo.co.uk
Maklumat yang berkaitan terdapat di laman
pembelajaran yang berikut:
http://bme3103.tripod.com
http://bmm3105.tripod.com
http://bmm3105.bravehost.com/index
http://media14minggu.tripod.com
Arahan umum kepada pelajar.
1. Sila buka folder utama dan namakan
folder utama itu sebagai BMM3105 <nama, ipg>
2. Di dalam folder utama itu, buka 15
folder dan namakan setiap folder dengan tajuk 1, tajuk 2,
sehinggalah ke tajuk 15.
3. Simpan kerja setiap tajuk ke dalam
folder yang telah dibuka.
4. Pensyarah akan memeriksa semua kerja
pelajar yang telah disimpan ke dalam folder 3 kali
satu semester.
5. Pada penghujung semester, pelajar akan
memindahkan semua kerja mereka ke dalam
folder dan menyimpan kekal sebelum diserahkan kepada pensyarah.5
Tajuk 1 Penggunaan Enjin Pencari Bahan
Bahasa Melayu
1.1 Menggunakan web, video, audio, dan imej
1.2 Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran
bahasa Melayu.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet
dan katalog internet.
1.1 Menggunakan laman web, bahan video,
audio, dan imej
1.1.1 Menggunakan laman web.
Terdapat beberapa pembekal maklumat yang
terdapat di internet seperti Yahoo, Google, MSN
dan lain-lain. Yang selalu digunakan ialah Yahoo dan Google.
Kesemua pembekal maklumat
internet memberikan perkhidmatan yang
hampir sama iaitu bahan yang berelemenkan audio,
video, teks, dan grafik. Untuk melayari
internet dengan menggunakan pelayar tertentu, pengguna perlu menaipkan alamat
internet. Selalunya, apabila pengguna
mengklik ikon internet, maka pengguna akan dibawa terus ke halaman yang telah
disetkan secara semula jadi. Contoh alamat pembekal maklumat internet:
www.yahoo.com
www.yahoo.co.uk
www.yahoo.com.my
www.google.com
Untuk mendapatkan bahan, taipkan nama bahan
yang berkenaan di dalam kotak pencari dan
kemudian klik pada Web search. Untuk mendapatkan bahan video, klik pada
perkataan video
dan kemudian klik di dalam kotak pencari
bahan yang hendak diperolehi daripada internet.
Bahan video boleh juga didapati daripada
Youtube dengan menaipkan www.youtube.com Lihat
contoh di bawah.Taipkan video yang hendak
digunakan di dalam kotak pencari.
Setelah mendapatkan video yang diperlukan, anda perlu memuat turun video tersebut dengan
menggunakan youtube downloader. Youtube
down loader ini boleh dimuat turun secara percuma daripada internet. Setelah dimuat turun, gunakan youtube
downloader ini untuk memuat turun bahan yang diperlukan
Kesemua
bahan yang dimuat turun daripada internet, hendaklah disaring terlebih dahulu
sebelum digunakan di dalam pengajaran
Bahasa Melayu di bilik darjah. Guru
perlu mengambil
kira faktor agama, kepercayaan, adat resam,
dan sensitiviti kaum sebelum menggunaan bahan
yang diperoleh daripada internet. Gunakan
kotak pencari Yahoo! untuk mendapatkan bahan bunyi, teks, dan grafik. Simpan semua bahan berkenaan di dalam folder tajuk
1. Di dalam folder tajuk 1, buat folder
audio, video, grafik, dan teks dan masukkan bahan yang berkenaan ke dalam
folder yang berkaitan.
1.2 Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran
bahasa Melayu.Untuk mendapatkan bahan
daripada internet, anda harus menaipkan perkara yanghendak diperolehi ke dalam
kotak pencari. Sila lihat contoh di
bawah. Setelah menaipkan perkara yang hendak diperolehi, sila klik Web search
dan anda akan diberikan pilihan seperti yang berikut.
Anda akan diberikan pilihan yang di
dalamnya mengandungi perkataan “resepi” + “masakan”.
Ini menjadikan pilihan anda menjadi terlalu
banyak. Anda boleh mengurangkan pilihan anda dengan menggunakan tanda “ “ seperti “resepi masakan”. Dengan berbuat begini, anda akan mengurangkan
penyenaraian anda. Setelah anda menemui
apa yang diperlukan, anda perlu menyesuaikan isi kandungan yang berkenaan
dengan hasil pembelajaran yang hendak dikuasai dalam sesuatu pengajaran. Pastikan anda sentiasa merujuk kepada sukatan
pelajaran Bahasa Melayu untuk memastikan anda tidak terpesong daripada hasil
pembelajaran yang telah dirancangkan melalui Rancangan Tahunan dan Rancangan
Pengajaran Seminggu.
Sila gunakan perkataan dan frasa yang tepat
untuk mendapatkan bahan seperti yang anda
perlukan.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk Alamat Internet
dan Katalog Internet.
Bahan yang diperolehi daripada internet
boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet dan
katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1
Alamat Internet
Untuk menympan bahan dengan menggunakan
alamat internet, anda perlu mendapatkan
halaman yang berkenaan terlebih
dahulu. Lihat gambar rajah yang
berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang
berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak.
Setelah diklik kanan, paparan arahan yang
keluar dan sila klik copy. Buka fail
Word dan klik paste alamat tersebut ke atas fail yang berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan
dipindahkan ke dalam fail Word. Setelah
itu, masukkan tajuk laman tadi. Sila
buat berulang-ulang kali sehingga anda mahir melakukannya. Sebagai contoh, yang berikut diberikan
beberapa contoh alamat internet yang telah diberikan.
Alamat Internet. Wajik
Malaysia&sec=Rencana&pg=r e_ 02.htm
Jangan Biar Penjenayah Gugat Hak Anak Kita
cana&pg=re_03.htmTangani Kemelut
Kejiranan di Kawasan Bandar
cana&pg=re_06.htm Modus Operandi
Terciptanya Bangsa Melayu
cana&pg=re_08.htmMemperkasa Pantun
Melayu
cana&pg=re_09.htmBergaya Dengan
Teknologi Nano
abait&pg=me_01.htmPenglihatan Dan
Keselamatan Jalan Raya
hatan&pg=kn_04.htmPantun Melayu
1.3.2
Katalog Alamat Internet.
Katalog alamat internet mempunyai perbezaan
daripada alamat internet kerana katalog alamat
internet, mempunyai tajuk, alamat laman,
dan sinopsis. Dengan menggunakan katalog
alamat
internet, anda dapat mengetahui isi
kandungan laman berkenaan daripada sinopsis yang
disertakan. Sila sediakan kotak seperti
yang di bawah ini:
Tajuk
URL
Sinopsis
Untuk mendapatkan alamat laman, sila ikut
prosedur yang telah dinyatakan di atas dan
pindahkan ke dalam kotak seperti yang
ditunjukkan di dalam contoh di bawah. Masukkkan
tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Sila lihat contoh yang berikutnya. Katalog
Alamat Internet
Tajuk Peribahasa Melayu
pulan_abjad=a Sinopsis Laman sesawang yang
di keluarkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka ini mengenai peribahasa Melayu yang
di gunakan dalam sukatan pelajaran bagi sekolah menengah di
Malaysia. Laman sesawang ini menyenaraikan semua
peribahasa.Tajuk Seni Tenun Melayu
Sinopsis Laman sesawang mengenai seni tenun
Melayu yang terdapat di nusantara. Tajuk Tatabahasa : Kata Nama
Sinopsis Laman sesawang mengenai kata nama dan menunjukkan jenis kata nama dan
contoh
penggunaan kata nama.Tajuk Tatabahasa :
Penjodoh Bilangan
Sinopsis Penjodoh bilangan digunakan
sebelum sesuatu kata atau nama yang menunjukkan jumlah
atau bilangan. Kadangkala kata bilangan
disertai penjodoh bilangan seperti batang, buah,
ekor, orang, dan sebagainya.
Tajuk
Pakaian Tradisional
Sinopsis Gambar mengenai pakaian
tradisional di Malaysia
Tajuk Sukatan Pelajaran & Huraian
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah
Sinopsis Laman sesawang yang memuatkan
segala maklumat mengenai Pusat Perkembangan
Kurikulum. Laman ini juga ada menyediakan
kemudahan memuat turun sukatan pelajaran
dan huraian sukatan pelajaran bagi semua
matapelajaran. Tajuk Pusat Perkembangan Kurikulum
URL http://www.ppk.kpm.my/ Sinopsis Laman ini memuatkan pelbagai
maklumat yang boleh di dapati seperti huraian sukatan pelajaran bagi semua
matapelajaran.
Sinopsis Laman sesawang mengenai ayat inti
contoh dan penggunaan yang betul.
Tugas pelajar:
1. Dapatkan bahan dalam bentuk elemen
audio, video, teks, dan grafik dan simpan dalam
bentuk alamat internet dan katalog
internet.
2. Bagi setiap elemen, dapatkan 10 bahan
3. Jangan gunakan bahan yang sama bagi
katalog internet.
4. Simpan semua kerja Tajuk 1 ke dalam
folder tajuk 1.
Selamat belajar.
Tajuk
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan
Internet
3.1 Memuat turun garis panduan
dan etika penggunaan internet
3.2 Memindahkan garis panduan
dan etika penggunaan internet dalam bentuk brosur dan
PowerPoint
Amali:
Mengakses maklumat tentang garis panduan
dan etika penggunaan Internet.
Membina brosur dan power point
menggunakan publisher
Memindahkan garis panduan dan etika
penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan Power Point
Catatan:
Secara individu pelajar dapat
menghasilkan:
Brosur dan power point yang memuatkan
garis panduan dan etika penggunaan internet.
Brosur yang dicetak dalam bentuk
hardcopy. Klik di sini untuk mendapatkan bahan rujukan:
Arahan kepada pelajar:
1. Pensyarah akan menjelaskan etika
penggunaan internet kepada anda.
2. Pensyarah meminta anda memuat turun
bahan asal daripada laman web yang disediakan di
atas.
3. Setelah memuat turun bahan yang
berkenaan, anda diminta menjadikan bahan yang
berkenaan kepada bentuk persembahan Power
Point dengan menggunakan konsep tapak.
4. Anda juga diminta menukarkan bahan etika
penggunaan internet kepada bentuk brosur
dengan menggunakan templat yang diambil
daripada Microsoft Publisher.
5. Setelah siap, sila simpan bahan yang
berkenaan di dalam folder tajuk 3.
6. Sila lihat contoh yang telah disediakan.
7. Sila hayati etika penggunaan internet
kerana etika ini perlu dipatuhi.
8. Sebarang penyalahgunaan bahan internet
dan perkakasan TMK, ialah tanggungjawab anda
sendiri.
Kepada Pensyarah:
Sila hantarkan emel kepada
lokmanibmm@yahoo.co.uk untuk mendapatkan bahan asal, tapak
persembahan power point, dan brosur.
Terima kasih.
Lokman Abd Wahid, IPG Kampus Bahasa Melayu
lokmanibmm@yahoo.co.uk
1
Etika Penggunaan Internet Objektif Kod
Etika:
1. Mengetahui masalah moral dan isu etika
komputer
2. Memahami prinsip etika komputer
3. Memahami etika profesional Teknologi
Maklumat
4. Mengetahui fungsi kod etika profesional
5. Keperluan etika komputer
ETIKA
PRINSIP
RUKUN
ETIKA
ISU ETIKA
CIRI PROFESIONALISME
KOD ETIKA
KERANGKA KOD
KOD ETIKA PROFESIONAL
PENUTUP
2
Prinsip
1. Keseimbangan Kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat
mestilah lebih baik
daripada risiko dan keburukan.
2. Keizinan termaklum Mereka yang
menerima kesan teknologi maklumat mesti faham
dan menerima risiko yang akan dihadapi.
Apabila mereka telah faham maka mereka lebih bersedia menerima sebarang risiko
yang timbul.
3
Prinsip
3. Keadilan
Manfaat dan keburukan teknologi maklumat
mesti diagih secara adil. Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama risiko
dan mereka yang tidak menerima kebaikan tidak patut
menanggung risiko yang lebih. Risiko yang
diterima haruslah adil untuk kedua belah pihak.
4. Meminimumkan risiko
Teknologi maklumat mesti dilaksanakan
dengan mengelak risiko yang tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang diterima
daripada teknologi maklumat adalah lebih daripada
risikonya.
4
Etika
Etika komputer umumnya ialah satu bidang
tentang penggunaan komputer yang betul (panduan)
Hak peribadi individu, ketepatan dan
kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian adalah antara isu/dilema yang membabitkan
etika penggunaan komputer dalam era maklumat.
Penggunaan TM + tidak bertanggungjawab =
isu etika/natijah
5
Rukun Etika
1. Tidak menggunakan komputer untuk
membahayakan orang lain.
2. Tidak mengganggu kerja komputer orang
lain.
3. Tidak menceroboh masuk fail komputer
lain.
4. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri
5. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
6 Rukun Etika
6. Tidak menggunakan atau menyalin perisian
yang tidak dibeli secara sah.
7. Tidak menggunakan sumber daripada
komputer orang lain tanpa kebenaran.
8. Tidak mengambil hasil intelektual orang
lain untuk diri sendiri.
9. Memikirkan kesan sosial program atau
sistem yang dibangunkan.
7 Isu
Etika
1. Tidak nampak kesan dan masalah moral
dari aspek sosial pengkomputeran.
2. Pengetahuan dan penggunaan yang kurang mendalam
dalam komputer berbanding
dengan mereka yang sememangnya dalam bidang
pengkomputeran.
8 Isu
Etika
3. Kurang arif tentang undang-undang siber.
4. Orang awam tidak menerima impak yang
hebat apabila berlaku isu berkaitan dengan etika komputer.
5. Kurangnya pendedahan dalam pengaruh,
kegunaan dan kuasa yang ada pada komputer.
9 Ciri
Profesionalisme
1. Harus ada pekhidmatan penting dalam
matlamat yang jelas untuk masyarakat dan negara.
2. Menggunakan banyak keupayaan dan
kebolehan intelek semasa menjalankan tugas.
3. Mendapat latihan yang khusus dalam
sesuatu bidang kemahiran ikhtisas
pekerjaan itu
dalam jangka masa tertentu.
10 Ciri
Profesionalisme
4. Harus ada kuasa autonomi semasa
menjalankan tugas kerana anggota dalam sesuatu kumpulan
profesional itu ialah pakar dalam bidang
tertentu.
5. Mementingkan mutu perkhidmatan dan
dedikasi dengan tidak mementingkan keuntungan wang
(gaji) semasa menjalankan tugas.
6. Mempunyai tatasusila perkhidmatan yang
harus dipatuhi oleh setiap anggota dalam kumpulan
profesion itu.
11 Kod Etika
1. Inspirasi dan panduan.
2. Pencegahan dan disiplin.
3. Memelihara maruah profesion.
4. Memelihara keharmonian.
5. Sokongan.
Kerangka
Kod Etika
1. Kebersendirian
2. Ketepatan
3. Hak milik
4. Capaian
13 Kerangka
Kod Etika: Kebersendirian
1. Apakah maklumat tentang seseorang yang
boleh atau perlu diberitahu atau diketahui oleh orang lain.
2. Apakah jenis pengawasan yang boleh
dilakukan oleh majikan ke atas kaki tangan.
3. Apakah perkara yang boleh disimpan
secara peribadi yang tidak boleh dipaksakan untuk
dimaklumkan kepada pihak lain.
4. Apakah maklumat tentang individu yang
perlu disimpan dalam pangkalan data. Sejauh manakah
selamatnya maklumat tersebut?
14 Kerangka
Kod Etika: Ketepatan Maklumat
1. Siapa bertanggungjawab tentang
ketulenan, kesetiaan, ketepatan maklumat yang dikumpul.
2. Bagaimana memastikan meklumat diproses
dengan sempurna dan dipersembahkan dengan tepat kepada pengguna?
3. Siapa yang dipertanggungjawabkan bagi
ralat dalam maklumat, bagaimana pihak yang
terjejas boleh dipampas?
15 Kerangka Kod Etika: Hak Milik
1. Siapa memiliki maklumat
2. Apakah harga yang adil dan berpatutan
sebagai pertukaran maklumat.
3. Bagaimana mengendalikan cetak rompak
perisian yang dilindungi hak cipta.
4. Bilakah seseorang boleh menggunakan
pangkalan data yang mempunyai hak milik.
5. Bolehkah komputer korporat digunakan
untuk tujuan peribadi.
6. Bagaimana pakar yang menyumbang ilmu
pengetahuan untuk mencipta sistem pakar harus diberi pampasan.
7. Bagaimana akses kepada saluran maklumat
diperuntukkan.
16 Kerangka Kod Etika:Capaian
1. Siapa yang dibenarkan mengakses
maklumat.
2. Berapa bayaran perlu dikenakan kerana
membenarkan capaian maklumat.
3. Bagaimana capaian kepada komputer
disediakan kepada kaki tangan yang tidak berupaya.
4. Siapakah yang diberi peralatan yang
diperlukan untuk mencapai maklumat.
5. Adakah hak yang dimiliki oleh individu
atau organisasi untuk mendapat keistimewaan memperoleh maklumat dan di bawah
keadaan apa dan jaminan apa?
17 Kod Etika Profesional
1. Mengelakkan kemusnahan dan kemudaratan
kepada sesiapa misalnya menyebarkan virus.
2. Menyumbang kepada masyarakat seperti
mereka bentuk produk baru yang memudahkan penggunaan berkomunikasi.
3. Menghormati sesuatu yang dianggap rahsia
dan tidak menyebarkannya.
4. Bersikap adil dan tidak menindas.
5. Menghormati hak cipta orang lain.
6. Menghormati hak kebersendirian orang
lain.
Sekian.
Terima Kasih
Modul BMM3105 Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu Berbantukan Komputer.
Hasil Pembelajaran
1. Menggunakan internet, laman web,
pembelajaran secara dalam talian dan luar talian;
model perpautan dalam penyusunan bahan, dan
perpautan antara bahan.
2. Memilih bahan internet untuk pengajaran
dan pembelajaran.
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah.
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam
talian.
5. Menggunakan bahan bahasa Melayu dalam
internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat
pembelajaran dalam p&p bahasa Melayu.
6. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa
Melayu secara sidang video.
Sinopsis:
Kursus ini menjelaskan penggunaan internet,
pemilihan bahan internet, laman web, dan papak
pembelajaran, perpautan dalam penyusunan
bahan, perpautan antara bahan, pengeditan
bahan pengajaran secara dalam talian;
penggunaan bahasa Melayu dalam bahan internet,
simulasi pengajaran bahasa Melayu secara
sidang video, penggunaan alat pengarangan,
animasi dalam persembahan bahan; dan
penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu.
Tajuk kursus:
Tajuk Kandungan Jam Catatan
1 Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa
Melayu
• Menggunakan web, video, audio, dan imej
• Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai
untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
• Menyimpan bahan dalam bentuk fail
internet dan katalog internet.
6 Modul
2 Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan
dalam
Pengajaran
dan Pembelajaran Bahasa Melayu
• Mengumpul dan mengkategorikan bahan
audio, video, grafik dan teks.
• Mengumpul bahan daripada internet ke
dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
6 Amali
3 Aplikasi
Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
• Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan
internet
6 Modul
1 Tajuk Kandungan Jam Catatan
• Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan
internet dalam bentuk brosur dan PowerPoint
4 Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
• Memilih bahan sastera
• Memilih bahan tatabahasa
• Memilih bahan bidang ilmu lain
6 Amali
5 Membina dan Menggunakan Tapak, Laman Web Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
• Prosedur pembinaan tapak pembelajaran
bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
• Prosedur pembinaan laman web pembelajaran
bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu
• Membina dan menggunakan tapak
pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
• Membina dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran.
6 Modul
dan Amali
6 Membina dan Mengaplikasikan Struktur
Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
• Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
• Struktur Linear
• Struktur Rangkaian
6 Modul
7 Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
• Bengkel model pembinaan
pemprosesanmaklumat
• Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam
simulasi pengajaran dengan menggunakan
tapak pembelajaran.
• Membina bahan.
6 Amali
8 Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
• Melaksanakan simulasi pengajaran dalam
talian.
• Melaksana simulasi pengajaran dalam
talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan
tapak pembelajaran
6 Amali
9 Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
Secara Dalam Talian Menjadi Brosur, News
Letter, dan Kad Pengumuman
• Prosedur pengeditan
6 Modul
2 Tajuk
Kandungan Jam Catatan
• Prinsip pengeditan
• Melaksanakan pengeditan
• Aplikasi ke dalam pengajaran kemahiran
bahasa.
10 Membina Bahan Video dan Audio Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
Menentukan peringkat pengajaran dan
kemahiran bahasa
Menentukan prinsip pembinaan bahan video
dan audio
Membina bahan video dan audio
Menggunakan persian audio untuk
pengajaran kemahiran mendengar bertutur dan membaca.
6 Modul
dan Amali
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
• Konferensi secara dalam talian
• Mengadakan sidang video untuk mengajarkan
kemahiran mendengar bertutur, membaca, dan
menulis.
6 Amali
12 Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran
Bahasa Melayu
• Menggunakan alat pengarangan dalam
mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa
Melayu sekolah rendah
• Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan
6 Modul
13 Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran
Bahasa Melayu
• Menggunakan animasi perkataan dan objek PowerPoint
• Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan
animasi daripada Internet
• Memanipulasi animasi dalam persembahan
6 Amali
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam
Pengajaran
Bahasa Melayu
• Meneroka dan mengklasifikasikan cakera
padat
• Memilih cakera padat pembelajaran bahasa Melayu
• Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran
6 Amali
15 Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa
Melayu Dekad Kini dan Mendatang
• Mengadakan seminar
• Mengadakan pameran
6 Amali
3 Tajuk Kandungan Jam Catatan
JUMLAH
90
Maklumat yang berkaitan terdapat di laman
pembelajaran yang berikut:
Arahan umum kepada pelajar.
1. Sila buka folder utama dan namakan
folder utama itu sebagai BMM3105 <nama, ipg>
2. Di dalam folder utama itu, buka 15
folder dan namakan setiap folder dengan tajuk 1,
tajuk 2, sehinggalah ke tajuk 15.
3. Simpan kerja setiap tajuk ke dalam
folder yang telah dibuka.
4. Pensyarah akan memeriksa semua kerja
pelajar yang telah disimpan ke dalam folder 3
kali satu semester.
5. Pada penghujung semester, pelajar akan
memindahkan semua kerja mereka ke dalam
folder dan menyimpan kekal sebelum
diserahkan kepada pensyarah.
4 Tajuk
1 Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
1. Menggunakan web, video, audio, dan imej
2. Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran
bahasa Melayu.
3. Menyimpan
bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.
1.1 Menggunakan laman web, bahan video, audio,
dan imej
1.1.1 Menggunakan laman web.
Terdapat beberapa pembekal maklumat yang
terdapat di internet seperti Yahoo, Google, MSN
dan lain-lain. Yang selalu digunakan ialah Yahoo dan Google.
Kesemua pembekal maklumat
internet memberikan perkhidmatan yang
hampir sama iaitu bahan yang berelemenkan audio,
video, teks, dan grafik.
Untuk melayari internet dengan menggunakan
pelayar tertentu, pengguna perlu menaipkan
alamat internet. Selalunya, apabila pengguna mengklik ikon
internet, maka pengguna akan
dibawa terus ke halaman yang telah disetkan
secara semula jadi.
Contoh alamat pembekal maklumat internet:
Untuk mendapatkan bahan, taipkan nama bahan
yang berkenaan di dalam kotak pencari dan
kemudian klik pada Web search. Untuk mendapatkan bahan video, klik pada
perkataan video
dan kemudian klik di dalam kotak pencari
bahan yang hendak diperolehi daripada internet.
Bahan video boleh juga didapati daripada
Youtube dengan menaipkan www.youtube.com Lihat
contoh di bawah.
Taipkan video yang hendak digunakan di
dalam kotak pencari. Setelah mendapatkan
video
yang diperlukan, anda perlu memuat turun
video tersebut dengan menggunakan youtube
downloader.
Youtube down loader ini boleh dimuat turun secara percuma daripada
internet.
5Setelah dimuat turun, gunakan youtube
downloader ini untuk memuat turun bahan yang
diperlukan
Kesemua bahan yang dimuat turun daripada
internet, hendaklah disaring terlebih dahulu
sebelum digunakan di dalam pengajaran
Bahasa Melayu di bilik darjah. Guru
perlu mengambil
kira faktor agama, kepercayaan, adat resam,
dan sensitiviti kaum sebelum menggunaan bahan
yang diperoleh daripada internet. Gunakan
kotak pencari Yahoo! untuk mendapatkan bahan bunyi, teks, dan grafik. Simpan
semua bahan berkenaan di dalam folder tajuk 1. Di dalam folder tajuk 1, buat folder audio, video,
grafik, dan teks dan masukkan bahan yang berkenaan ke dalam folder yang
berkaitan.
2. Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran
bahasa Melayu. Untuk mendapatkan bahan daripada internet, anda harus
menaipkan perkara yang hendak
diperolehi ke dalam kotak pencari. Sila lihat contoh di bawah. Setelah menaipkan
perkara yang hendak diperolehi, sila klik Web search dan anda akan diberikan
pilihan seperti yang berikut.
Anda akan diberikan pilihan yang di
dalamnya mengandungi perkataan “resepi” + “masakan”.
Ini menjadikan pilihan anda menjadi terlalu
banyak. Anda boleh mengurangkan pilihan anda dengan menggunakan tanda “ “ seperti “resepi masakan”. Dengan berbuat begini, anda akan mengurangkan
penyenaraian anda. Setelah anda menemui
apa yang diperlukan, anda perlu menyesuaikan isi kandungan yang berkenaan
dengan hasil pembelajaran yang hendak dikuasai dalam sesuatu pengajaran. Pastikan
anda sentiasa merujuk kepada sukatan pelajaran Bahasa Melayu untuk memastikan anda
tidak terpesong daripada hasil pembelajaran yang telah dirancangkan melalui
Rancangan Tahunan dan Rancangan Pengajaran Seminggu.
6 Sila gunakan perkataan dan frasa yang
tepat untuk mendapatkan bahan seperti yang anda perlukan.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk Alamat
Internet dan Katalog Internet. Bahan
yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet
dan
katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.
1.3.1 Alamat Internet
Untuk menympan bahan dengan menggunakan
alamat internet, anda perlu mendapatkan
halaman yang berkenaan terlebih
dahulu. Lihat gambar rajah yang
berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang
berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak.
Setelah diklik kanan, paparan arahan yang
keluar dan sila klik copy.
Buka fail Word dan klik paste alamat
tersebut ke atas fail yang berkenaan.
Apabila ini
dilakukan, alamat yang berkenaan akan
dipindahkan ke dalam fail Word.
Setelah itu, masukkan tajuk laman
tadi. Sila buat berulang-ulang kali
sehingga anda mahir
melakukannya. Sebagai contoh, yang berikut diberikan
beberapa contoh alamat internet yang
telah diberikan.
Katalog alamat internet mempunyai perbezaan
daripada alamat internet kerana katalog alamat
internet, mempunyai tajuk, alamat laman,
dan sinopsis. Dengan menggunakan katalog
alamat
internet, anda dapat mengetahui isi
kandungan laman berkenaan daripada sinopsis yang
disertakan. Sila sediakan kotak seperti
yang di bawah ini:
Tajuk
URL
Sinopsis
Untuk mendapatkan alamat laman, sila ikut
prosedur yang telah dinyatakan di atas dan
pindahkan ke dalam kotak seperti yang
ditunjukkan di dalam contoh di bawah.
Masukkkan
tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Sila lihat contoh yang berikutnya. Katalog
Alamat Internet
Tajuk Peribahasa Melayu
URL http://www.karyanet.com.my/bahasa/peribahasa_sm/simp.php?
pageNum_simpulan=2&simpulan_abjad=a
Sinopsis Laman sesawang yang di keluarkan
oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka ini mengenai
peribahasa Melayu yang di gunakan dalam
sukatan pelajaran bagi sekolah menengah di
Malaysia. Laman sesawang ini menyenaraikan
semua peribahasa.
Tajuk Seni Tenun Melayu
URL
http://culture.melayuonline.com/?a=c3VUL29QTS9VenVwRnRCb20%3D=
Sinopsis Laman sesawang mengenai seni tenun
Melayu yang terdapat di nusantara.
Tajuk Tatabahasa : Kata Nama
URL
http://tatabahasabm.tripod.com/tata/knama.htm
Sinopsis Laman sesawang mengenai kata nama dan menunjukkan jenis kata nama dan
contoh
9penggunaan kata nama.
Tajuk Tatabahasa : Penjodoh Bilangan
URL
http://tatabahasabm.tripod.com/tata/pjodoh.htm
Sinopsis Penjodoh bilangan digunakan
sebelum sesuatu kata atau nama yang menunjukkan jumlah
atau bilangan. Kadangkala kata bilangan
disertai penjodoh bilangan seperti batang, buah,
ekor, orang, dan sebagainya.
Tajuk Pakaian Tradisional
URL http://www.alambina.net/images/sintang_traditional.jpg
Sinopsis Gambar mengenai pakaian
tradisional di Malaysia
Tajuk Sukatan Pelajaran & Huraian
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah
URL
http://myschoolnet.ppk.kpm.my/sp_hsp/sp_hsp.htm
Sinopsis Laman sesawang yang memuatkan
segala maklumat mengenai Pusat Perkembangan
Kurikulum. Laman ini juga ada menyediakan
kemudahan memuat turun sukatan pelajaran
dan huraian sukatan pelajaran bagi semua
matapelajaran.
Tajuk Pusat Perkembangan Kurikulum
URL http://www.ppk.kpm.my/
Sinopsis Laman ini memuatkan pelbagai
maklumat yang boleh di dapati seperti huraian sukatan
pelajaran bagi semua matapelajaran.
Tajuk Ayat Inti
URL
http://tatabahasabm.tripod.com/tata/ainti.htm
Sinopsis Laman sesawang mengenai ayat inti
contoh dan penggunaan yang betul.
Tugas pelajar:
1. Dapatkan bahan dalam bentuk elemen
audio, video, teks, dan grafik dan simpan dalam
bentuk alamat internet dan katalog
internet.
2. Bagi setiap elemen, dapatkan 10 bahan
3. Jangan gunakan bahan yang sama bagi
katalog internet.
4. Simpan semua kerja Tajuk 1 ke dalam
folder tajuk 1.
BMM3105 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN NAHASA
MELAYU BERBANTUKAN KOMPUTER
TAJUK;
1.
Penggunaan Enjin Pencarian Bahan Bahasa Melayu
Ø Menggunakan web, video, audio, dan imej
Ø Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk
mendapatkan bahan pengajaran bahasa melayu.
Ø Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan
katalog.
2.
Penggunaan
Internet, Enjin Pencarian Bahan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Ø Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio,
video, grafik dan teks.
Ø Mengumpul bahan daripada Internet ke daloam
folder berdasarkan kemahiran bahasa.
3.
Aplikasi
Garis Panduan Dan Etika Penggunaan Internet
Ø Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan
Internet.
Ø Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan
Internet dalam bentuk brosur dan power point.
Ø Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan
Internet.
4.
Pemilihan
Bahan Internet Untuk Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Ø Memilih bahan sastera
Ø Memilih bahan tatabahasa
Ø Memilih bahan bidang ilmu lain
5.
Membina
Dan Menggunakan Tapak Dan Laman Web Pembelajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Ø Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi
pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu.
Ø Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi
pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu.
Ø Membina dan menggunakan tapak pembelajaran
laman web bahasa melayu.
6.
Mengaplikasikan
Struktur Perpautan Dalam Penyusunan Bahan p & p Bahasa Melayu
Ø Struktur Hierarki dan struktur komposit
Ø Struktur Linear
Ø Struktur Rangkaian
7.
Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat Dalam P & p Bahasa Melayu
Ø Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
Ø Mengaplikasikan model pemprosesan maklumat
dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran.
8.
Pengajaran
Bahasa Melayu Dalam Talian Dan Luar Talian
Ø Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
Ø Melaksanakan simulasi pengajaran dlm talian dan
luar talian dgn menggunakan laman web dan tapak pembelajaran.
9.
Pengajaran
BM Dalam Talian
Ø Prosedur pengeditan
Ø Prinsip pengeditan
Ø Melaksanakan pengeditan
10.
Pengajaran Dan Pembelajaran Secara Bilik
Darjah Maya
Ø Membentangkan hasil kerja antara institute
Ø Melaksanakan interaksi antara pelbagai
institute
11.
Pengajaran
BM Secara Sidang Video
Ø Konferensi secara dalam talian
Ø Mengadakan siding video untuk mengajarkan
kemahiran mendengar bertutur
Ø Merakamkan perbualan
12.
Menggunakan
Alat Pengarangan Dalam Pengajaran BM
Ø Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai
kemahiran bahasa sukatan pelajaran BM sekolah rendah.
Ø Aplikasi penyuntingan bahan BM dengan menggunakan
alat pengarangan.
13.
Mereka Cipta Animasi Dalam persembahan
Pengajaran BM
Ø Menggunakan animasi perkataan dan objek Power
Point
Ø Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan
menggunakan animasi drpd Internet
Ø Memanipulasi animasi dalam persembahan.
14.
Bengkel
Cekera Padat Pembelajaran Dalam Pengajaran Bahasa Melayu
Ø Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
Ø Memilih cakera padat pembelajaran bahasa melayu
Ø Menggunakan cakera padat dalam aktiviti
pengajaran
15.
Seminar
Dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
Ø Mengadakan seminar
Ø Mengadakan pameran
Tajuk 15 : Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad
Kini dan Mendatang
SEMINAR
·
Merupakan sebuah bentuk pengajaran akademik, baik di sebuah universiti
mahupun diberikan oleh suatu organisasi komersial atau profesional.
·
Perkataan seminar berasal dari kata Latin ‘seminarum’, yang bermaksud
"tanah tempat menanam benih".
·
Sebuah seminar biasanya mempunyai fokus pada suatu topik yang khusus, di
mana mereka yang hadir boleh menyertai secara aktif.
·
Seminar seringkali dilaksanakan melalui sebuah dialog dengan seorang
moderator seminar, atau melalui sebuah persembahan hasil kajian dalam bentuk
yang lebih formal.
·
Biasanya, para peserta bukanlah seorang pemula dalam topik yang
dibincangkan (di universiti, kelas-kelas seminar biasanya disediakan untuk
pelajar yang telah mencapai tingkatan atas).
·
Sistem seminar mempunyai idea untuk lebih mendekatkan pelajar kepada
topik yang dibicarakan. Di beberapa seminar dilakukan juga soalan dan debat.
Seminar memiliki sifat lebih formal berbanding sistem kuliah di kelas dalam
sebuah pengajaran akademik.
PAMERAN
·
Pengertian Pameran
·
Pengertian pameran adalah suatu kegiatan penyajian karya seni rupa untuk
dikomunikasikan sehingga dapat diapresiasi oleh masyarakat luas.
·
Jenis-jenis Pameran:
·
Pameran Tetap (Permanent Exhibition)
·
Pameran Sementara (Temporary Exhibition)
·
Pameran Keliling (Traveling Exhibition
·
Salah satu cara untuk menggalakkan penerbitan hasil penulisan para
pelajar dan memberi peluang kepada pelajar lain untuk membaca bahan tersebut.
·
Pelajar dilatih supaya dapat mencapai kualiti penulisan yang diiktiraf
oleh guru dan pelajar lain bagi menerbitkan bacaan umum.
·
Guru perlu mengadakan sesi pameran ini bagi setiap bahan bermutu yang ingin
dikemukakan kepada pihak penerbit.
Pengenalan
Melalui seminar dan pameran ini, Bahasa Melayu
berbantukan komputer dapat diperkenalkan kepada orang ramai khusunya msyarakat
luar.
Mengadakan seminar
Menurut Drs. Nasrul Effendy dalam Dasar-dasar keperawatan kesehatan masyarakat
(1997) seminar boleh didefinasikan sebagai satu cara dimana sekelompok orang
berkumpul untuk membahas suatu masalah dibawah bimbingan seorang ahli yang
menguasai bidangnya.
Ciri-ciri seminar bahasa Melayu berbantukan komputer
i. Memberi kesempatan diskusi berkaitan Bahasa Melayu berbantukan komputer
antara peserta dan panel
ii. Menggalakkan peserta mengambil bahagaian secara aktif dalam seminar
Kelebihan
i. Berguna kepada peserta yang terlibat
ii. Peserta dapat mempelajari topik secara mendalam
iii. Menyediakan bahan dan keteranagn yang baru
Kekurangan
i. Sukar untuk mendapatkan panel seminar yang berkualiti
ii. Memerlukan jawatankuasa yang besar dalam melaksanakannya
iii. Sering dijalankan untuk seminar pendidikan
Mengadakan Pameran
Menurut Muhd Abi Sofian dlam bukunya mengurus gerai pameran (2005), pameran
boleh didefinasikan sebagai salah satu saluran komunikasi sosial yang
menghubungkan antara penyampai dalam pameran dengan masyarakat yang mempunyai
tujuan dan matlamat tertentu.
Ciri-ciri pemeran Bahasa melayu berbantukan komputer
i. Mempamerkan bahan bahasa Melayu berbantukan komputer
ii. Terdapat kiosk setiap tajuk dalam proforma
iii. Penerangan yang lengkap untuk setiap bidang
DERIA RASA BMM3105
Rasanya
agak lama juga saya tidak menjenguk ke ruangan blog ini, lantaran kesibukan di
samping komitmen yang bertumpang-tindih di sana-sini. Hanya apabila diberi
peluang untuk mengajarkan subjek BMM3105 Pengajaran Bahasa Melayu Berbantukan
Komputer kepada mahasiswa PGSR, semacam tergerak pula untuk mencuba-cuba
membuat penerokaan dan penambahbaikan terhadap blog ini untuk penghasilan yang
lebih baik.
Justeru percubaan ini sedapat mungkin cuba mengaplikasikan pelbagai genre dalam
pengajaran Bahasa Melayu, sama ada genre yang berfokus terhadap keterampilan
berbahasa mahupun komponen Kesusasteraan Melayu yang terdapat dalam pengajaran
Bahasa Melayu apatah lagi kedua-dua bidang berkenaan dalam landas yang sama,
malah ditafsir sebagai linguistik terapan oleh kebanyakan penyelidik.
Oleh itu, diharapkan bahan-bahan yang dimuat-turun dalam blog ini dapat
membantu para guru mengaplikasikan pengajaran Bahasa Melayu berbantukan
komputer dengan baik ke arah pencapaian pelajar yang lebih gemilang pada masa
hadapan.
BMM3105_PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
BERBANTUKAN KOMPUTER
Tajuk 1:
|
Tajuk 2
|
Tajuk 3
|
|
|
Mengakses daripada pelbagai laman sesawang
|
Tajuk 4
|
Tajuk 5
|
Tajuk 6
|
Membina Folder Bahan
P & P Bahasa Melayu
|
Membina tapak pembelajaran bagi pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu
- Alamat Internet
|
Bahan bantu mengajar yang menggunakan
• struktur hierarki,
• komposit,
• linear dan rangkaian
|
Tajuk 7
|
Tajuk 8
|
Tajuk 9
|
Model pemprosesan maklumat dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu
|
Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian dan
luar talian menggunakan bahan yang sama
|
Latihan mengedit maklumat berkaitan bahan
pengajaran Bahasa Melayu
Secara dalam talian
|
Tajuk 10
|
Tajuk 11
|
Tajuk 12
|
Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran antara
kumpulan
|
Mengadakan sidang video untuk
mengajarkankemahiran mendengar bertutur
|
|
Tajuk 13
|
Tajuk 14
|
Tajuk 15
|
Menghasilkan persembahan PPT bahan
Bahasa Melayu dengan memanipulasikananimasi yang sesuai berdasarkan
RPH
|
Menggunakan CD Pembelajaran dalam Pengajaran dan
pembelajaran
|
|
Tajuk 1
Pengenalan
Pengenalan
Di internet, terdapat pelbagai pembekal maklumat yang boleh dijadikan sebagai
enjin pencari. Pembekal-pembekal maklumat ini kebanyakannya membekalkan
maklumat yang hampir sama iaitu berkaitan dengan teks, video, audio,grafik dan
sebagainya.
Cara mendapatkan maklumat
I. Mengenalpasti tajuk.
II. Memilih kata kunci mengenai tajuk atau bahan yang ingin dicari.
III. Memilih enjin pencarian yang tepat.
IV. Menyemak kesesuaian maklumat/ bahan yang dijumpai. (Cuba guna enjin pencari
yang berlainan)
V. Mengulangi proses pencarian sekiranya perlu.
Enjin Pencari
I. Google
II. MSN
III. Yahoo
Enjin pencari biasa dilihat pada:
• Internet : Terletak pada kotak pencari pada enjin pencari
• Intranet : Terletak pada pencari dalam laptop mahupun komputer (home)
• Microsoft Word : Terletak pada halaman Word (find)
• Laman Internet : Terletak dalam laman web ataupun blog
Alamat Internet
Bagi melayari internet, pengguna haruslah menaipkan alamat internet pada
pembekal maklumat yang digunakan. Selepas mengklik pada ikon internet, pengguna
seterusnya akan diberikan senarai laman yang berkaitan atau pengguna akan terus
dibawa ke halaman yang telah disetkan secara semula jadi. Antara contoh alamat
pembekal adalah seperti:
I. www.google.com
II. www.yahoo.com.my
Pemilihan kata kunci
Kata kunci yang dipilih haruslah sesuai dan bertepatan dengan maklumat yang
ingin dicari. Pemilihan kata kunci yang terlalu panjang menjadikan skop
pemilihan bahan menjadi terlalu besar.
Sebagai contoh, pemilihan kata kunci nota Bahasa Melayu. Perkataan ini terlalu
panjang ; “nota” + “Bahasa” + “Melayu”. Pengurangan pilihan boleh dibuat dengan
menggunakan tanda “” sebagai contoh “nota Bahasa Melayu”. Penyenaraian akan
dikurangkan dengan cara begini.
Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet
Fail internet terletak dalam folder di dalam laptop. Fail ini akan wujud
setelah pengguna memuat turun bahan dari internet.
Aplikasi Garis Panduan & Etika Penggunaan Internet
ETIKA KOMPUTER
ü Etika
komputer umumnya adalah satu bidang mengenai penggunaan komputer yang betul
(panduan).
ü Hak peribadi individu, ketepatan dan kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian adalah antara
isu/dilema yang membabitkan etika penggunaan komputer dalam era maklumat
MASALAH MORAL DAN ETIKA
Terdapat beberapa masalah moral dan etika yang
sering berlaku iaitu:
·
Penggertak
·
Penyalahgunaan internet
·
Virus
·
Hak cipta
·
Perisian cetak Rompak
Penggertak:
· Cracker ialah golongan yang menceroboh ke dalam sistem komputer dan
merosakkan sistem yang ada dengan tujuan utama membuat keuntungan.
· Cracker tidak menulis program untuk membangunkan perisian tetapi
menggunakanperisian yang dibangunkan
orang lain untuk tujuankemusnahan
Penyalahgunaan internet
· Konsep ‘langit terbuka’ yang dilaksanakan oleh negara kita telah mengundang banyak implikasi buruk
kepada para pengguna Internet terutamanya di kalangan remaja.
Virus:
· Penyebaran virus - merosakkan sistem, data, perisian,melumpuhkan rangkaian computer.
Hak cipta terpelihara
· Memuat turun
sebarang perisian atau dokumen tanpa kebenaran adalah salah dari segi
undang-undang hakcipta. Keizinan daripada pemiliknya adalah perlu
Perisian cetak rompak:
·
Maklumat yang diperolehi yang tidak mendapat kebenaran pemilik asal
untuk dibuat cetakan secara tulisan dan audio visual
PRINSIP ETIKA KOMPUTER
• Keseimbangan
• keizinan temaklum
• keadilan
• Meminimum-kan risiko
PANDUAN KEPADA PENGGUNA KOMPUTER ADALAH SEPERTI
BERIKUT
1. Tidak menggunakan komputer untuk
membahayakan orang lain.
2. Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
3. Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
4. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri.
5. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
6. Tidak menggunakan atau
menyalin perisian yang tidak
dibeli secara sah
7. Tidak menggunakan sumber dari komputer orang
lain tanpa kebenaran.
8. Tidak mengambil hasil
intelektual orang lain untuk
diri sendiri.
9. Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang
dibangunkan.
10. Gunakanlah komputer dengan timbang rasa dan hormat kepada manusia lain.
CARA MEMBUAT BROSUR MENGGUNAKAN MICROSOFT PUBLISHER
1. Bukakan Microsoft Publisher 2007.
. Setelah application sudah dibuka
screen akan memaparkan gambar seperti berikut, kemudianpilih BROCHURE.
3. Langkah seterusnya pilih design yang
anda minat( mengikut kesesuaian brosur).contoh design yang dipilih ialah Bubble
Padamkan gambar-gambar atau
maklumat yang tidak diperlukan. Setelah itu letakkan pula logo atau gambar
yang anda perlukan. Contoh gambar ialah Logo Syarikat
Setelah itu
masukkan butiran seperti:
·
Tajuk program yang akan diadakan
·
Nama penaja
·
Tarikh dan hari program akan diadakan
·
Aktiviti yang akan dijalankan
·
Matlamat program dan lain-lain butiran
yang diperlukan
1. Proses seterusnya ialah proses untuk
mencantikkan brosur anda.Ini bertujuan untuk menarik minat orang ramai untuk
membaca brosur anda.
4.
5.
Anda mungkin juga meminati:
Pengenalan
Etika komputer umumnya adalah satu bidang yang berkaitan dengan penggunaan
komputer yang betul (panduan). Hak peribadi individu, ketepatan dan kesahihan
maklumat, harta intelek dan capaian adalah antara isu atau kes yang membabitkan
etika penggunaan komputer dalam era maklumat.
Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan internet
Garis panduan dan etika penggunaan internet telah dimuat turun dari enjin
pencari maklumat di internet.
Objektif Kod Etika
i. Mengetahui masalah moral dan isu etika komputer
ii. Memahami prinsip etika komputer
iii. Memahami etika professional Teknologi Maklumat
iv. Mengetahui fungsi kod etika profesional
v. Keperluan etika komputer
Prinsip Kod Etika
i. Keseimbangan – kebaikan yang dibawa Teknologi Maklumat mestilah lebih baik
daripada risiko dan keburukan
ii. Keizinan termaklum – Mereka yang menerima kesan teknologi maklumat mesti
faham dan menerima risiko yang akan dihadapi
iii. Keadilan – Manfaat dan keburukan mestilah diterima oleh pengguna secara
adil
iv. Meminimumkan risiko – TM mesti dilaksanakan dengan mengelak risiko yang
tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang diterima lebih daripada
risiko
Rukun Etika
i. Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
ii. Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
iii. Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
iv. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri
v. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
vi. Tidak menggunakan atau menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah
(cetak rompak).
vii. Tidak menggunakan sumber daripada komputer orang lain tanpa kebenaran.
viii. Tidak mengambil hasil intelektual orang lain untuk diri sendiri.
ix. Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang dibangunkan.
Kerangka Kod Profesional
i. Mengelakkan kemusnahan dan kemudaratan kepada sesiapa misalnya menyebarkan
virus.
ii. Menyumbang kepada masyarakat seperti mereka bentuk produk baru yang
memudahkan penggunaan berkomunikasi.
iii. Menghormati sesuatu yang dianggap rahsia dan tidak menyebarkannya.
iv. Bersikap adil dan tidak menindas.
v. Menghormati hak cipta orang lain.
vi. Menghormati hak kebersendirian orang lain
Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan internet dalam bentuk brosur dan
Power Point
Brosur
Brosur ialah untuk sebagai media promosi. Brosur ini digunakan di mana untuk
memberi tahu atau memujuk masyarakat untuk melibatkan diri dalam sesuatu bidang
yang tertentu. Brosur juga dapat digunakan dalam dunia perniagaan dimana dapat
menyampaikan maklumat atau jualan yang diadakan.
Power Point
Perisian Power Points atau keynote adalah perisian yang banyak digunakan
terutama dalam persem bahan oleh bahagian korporat atau syarikat
komersial,pembentangan kertas kerja dalam seminar atau persidangan, kuliah atau
tutorial di institusi pengajian tinggi dan pengajaran dalam bilik darjah.
Pada masa ini, power points bukan sahaja mempunyai kelebihan untuk membuat
persembahan pasif atau satu hala malahan mempunyai kelebihan untuk menjadikan
persembahan lebih interaktif. Ini membawa maksud perkataan power point boleh
berfungsi sebagai alat pengarang untuk mengatur cara dan membina bahan
Instruksi Berbantu Komputer (IBK) yang berkesan.
Followers
Pembentangan Mingguan
Tajuk 10 : Membina Bahan Video Dan Audio
Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
VIDEO
Format file yang biasa dan sedia ada bagi
video ialah MPG, AVI dan MOV
MPG
Bermaksud Motion Pictures
Expert Group. Format yang digunakan adalah untuk penghasilan VCD.
AVI (Audio Video Interleave )
Bermaksud Video for Windows. Ianya
diperkenalkan oleh Microsft pada tahun 1992. AVI membolehkan audio
dan video dimainkan secara serentak bagi sesebuah file video digital.
MOV
Merupakan format video untuk perisian Quicktime.
Telah dibangunkan oleh Apple Computer Company.
Format file video yang lain juga adalah
seperti MP4, 3GP, WMV, FLV dan SWF
AUDIO
Audio/ bunyi-bunyian, teknologi yang
membolehkan sistem omputer mengeluarkan muzik, suara latar, kesan bunyi dan
juga bunyian sebenar.
Berfungsi untuk membantu menyampaikan
maklumat dengan lebih berkesan melalui penggunaan suara latar atau kesan audio
istimewa.
Membantu meningkatkan daya tarikan terhadap
sesuatu persembahan dan juga menimbulkan suasana yang lebih menarik dan
menghasilkan tumpuan terhadap apa yang ingin dipersembahkan.
Audio boleh digunakan bagi membantu proses
penyampaian persembahan agar ianya lebih mantap dan berkesan dan tumpuan
terhadap sesuatu isi persembahan
Kebiasaanya format file yang digunakan
adalah seperti:
AIFF dan AIF/ (Audio Interchange File
Format)
Format ini sering digunakan pada sistem
komputer jenis machintosh, IBM dan yang serasi dengannya. Ianya boleh menyimpan
sehingga 32 bit.
MP3 (MPEG-1 Audio Layer-3)
Merupakan satu format pemampatan data audio
yang paling popular. Fail MP3 adalah bersaiz 1/10 daripada saiz asal audio
tetapi mempunyai kualiti yang baik sehingga mencapai kualiti CD asal.
MID, MIDI, MFF (Musical Instrument Digital
Interface)
Format yang boleh diterima pakai
diseluruh dunia bertujuan menyimpan audio dari jenis MIDI.
SND/Sound
Format fail yangtelah diperkenalkan oleh
Apple dan hanya sesuai digunakan bagi audio yang bersaiz sehingga 8 bit.
WAVE/ WAV
Format fail yang paling meluas digunakan
yang disokong oleh sistem operasi windows. Mampu menampung saiz dari 8 bit
sehingga 16 bit.
SUN AUDIO/ AU
Boleh digunakan oleh komputer jenis stesyen
kerja Sun Microsystem.merupakan format audio 16 bit.
MPEG (Moving Picture Experts Group)
Format file yang makin popular digunakan
untuk tujuan penyaluran muzik melalui talian internet. Kumpulan MPEG
telah bekerjasama dengan Organization for Standardization (ISO) untuk
membangunkan satu standard bagi pemampatan data audio dan video berbentuk
digital bagi penggunaan seluruh dunia.